2 Wonen en woonomgeving |
|||
Inleiding Het thema wonen heeft betrekking op het wonen in de gehele gemeente: de drie kernen Strijen, Strijensas en Mookhoek, de tweetal buurtschappen Cillaarshoek en De Klem én het wonen aan de andere dijklinten en verspreid in het buitengebied. Als onderdeel van de Hoeksche Waard, met haar landschappelijke kwaliteiten, beperkte verstedelijking, maar met grote stedelijke concentraties inclusief hoogwaardige voorzieningen en werkgelegenheid in de directe nabijheid, is het een zeer aantrekkelijk woongebied.
Trends Als gemeente moeten we naar de toekomst toe rekening houden met veranderingen in de bevolkingssamenstelling, zoals een afnemend aandeel jongeren en een toenemend aantal ouderen. Onderstaand figuur illustreert de verschuivingen in de leeftijdsgroepen zien in de periode 2010 - 2025 en de totale bevolkingsontwikkeling, conform de prognoses van de CBS. Wat betreft de prognoses van het verloop van de bevolkingsomvang als geheel maken we gebruik van de gegevens van Primos. ![]() De algemene trends op basis van de Primos cijfers voor de gemeente Strijen en de consequenties op hoofdlijnen voor 'het wonen' zijn als volgt:
De huidige economische 'crisis' is een complicerende factor bij het zorgdragen voor een op de bevolkingsontwikkeling afgestemde woningvoorraad en woningbouwproductie. Woningen staan (veel) langer te koop, mensen stellen de stap om te verhuizen uit of verbouwen hun huis (van uitstel komt dan afstel). Daarbij komt dat het voor starters erg moeilijk is om financiering voor de aankoop te krijgen. Dit systeem van factoren leidt ertoe dat de motor van de ruimtelijke ontwikkeling, de woningbouw, tot stilstand gekomen is. Hierdoor worden er tevens minder middelen gegenereerd om (noodzakelijke) kwaliteitsinvesteringen te doen, bijvoorbeeld in de openbare ruimte, de groenstructuur of de sociaal-maatschappelijke voorzieningen. Wat de omvang van de woningbouwopgave zal zijn in de komende periode, is niet geheel bekend en afhankelijk van de gehanteerde bevolkingsprognosemethodiek. Wel is duidelijk, dat bovenstaande mechanismen om een wijziging in het woningbouwbeleid vragen en om een continue monitoring. In deze structuurvisie pakken we deze opgave op en trachten, -om er een voor Strijen meest optimaal-, antwoord op te geven. De verschillen in bevolkingsprognoses en de effecten daarvan op de woningmarkt lopen sterk uiteen. In vergelijking met het CBS, geeft Primos voor de periode 2010 - 2030 al een afname van circa 1200 inwoners en een veel lagere groei van het aantal huishoudens (+200). Bij het opstellen van haar nieuwe Woonvisie maakt de provincie Zuid-Holland gebruik van de prognose conform de 'Socratesmethode', deze laat voor de Hoeksche Waard als geheel een sterkere bevolkingsdaling zien dan Primos. Als positieve ontwikkeling zien we de, ondanks de crisis, toenemende behoefte van mensen aan 'dorps/landelijk' wonen. Juist in onze regio, omgeven door stedelijke gebieden als de Rijnmond, Drechtsteden en de stedelijke regio in noordwest Brabant, zien we kansen om daaraan invulling te geven. Hoofddoelen van beleid
* Op dit moment (december 2011) blijkt uit overleg met de provincie Zuid-Holland, dat het criterium ´migratiesaldo nul´ als maximum voor nationale landschappen naar verwachting in de actualisatie van de provinciale structuurvisie in 2012 komt te vervallen. De reden hiervoor is enerzijds dat de nationale landschappen hun status zullen verliezen bij de vaststellen van de Rijksstructuurvisie, anderzijds blijkt uit de praktijk dat het voor veel gemeenten reeds lastig is om in de praktijk het migratiesaldo nul te behalen in aantallen. Deze hoofdlijnen hebben we verder uitgewerkt bij de regievormen: |
|||
![]() |
|||
|