9.4   Aanvulling, evaluatie en aanpassing van de welstandsnota
 

De Woningwet (artikel 12c) verplicht B&W om de gemeenteraad tenminste eenmaal per jaar een verslag voor te leggen waarin zij uiteenzetten:

  • op welke wijze zij zijn omgegaan met de adviezen van de welstandscommissie;
  • voor welke categorieën van gevallen zij tot aanschrijving op grond van art. 12 lid 1 van de Woningwet (Excessenregeling) zijn overgegaan en daarbij de keuze hebben gelaten tussen ofwel het uitvoeren van de aanschrijving, ofwel het slopen van het bouwwerk of de standplaats binnen de door hen te bepalen termijn, en
  • voor welke categorieën van gevallen zij bij of na een aanschrijving op grond van art. 12 lid 1 van de Woningwet zijn overgegaan tot toepassing van bestuursdwang op grond van par. 5.4 Wabo juncto 5.20 Awb.

Ook de welstandscommissie stelt jaarlijks een verslag op van haar werkzaamheden. Tenminste eenmaal per jaar vindt een evaluatiegesprek plaats tussen een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur en de welstandscommissie. Op grond van de evaluatieresultaten kan de gemeenteraad besluiten om de welstandsnota – eventueel tussentijds – aan te passen. Wanneer dit het geval is worden de procedures op grond van de gemeentelijke inspraakverordening gevolgd.