0.4.2   Bestemmingsplannen en welstandnota afstemmen op de Wabo
 

De vraag die bij veel gemeenten leeft is: wat kun je - aanvullend - nog regelen in een bestemmingsplan of in de welstandsnota? BRO heeft dit in beeld gebracht met fraaie 3D afbeeldingen van alle mogelijke situaties en regelopties, zowel in het bestemmingsplan als in de welstandsnota. 

Bestemmingsplannen up-to-date maken
Het up-to-date brengen van bestemmingsplannen is de komende tijd voor gemeenten een must. De uitbreiding van het vergunningsvrij bouwen heeft namelijk gevolgen voor de inhoud van het bestemmingsplan (zowel voor de verbeelding als voor de regels). Er komen veel meer vergunningsvrije mogelijkheden op het achter- en zijerf. Ook bij niet-woningen mag straks meer, zonder vergunning, worden gebouwd. Ook voor woningen zijn de bouwmogelijkheden voor bijbehorende bouwwerken verruimd. Dit leidt ertoe  dat, in combinatie met de bouwmogelijkheden uit het bestemmingsplan, er veel meer bijgebouwen te realiseren zijn dan de gemeente bedoeld heeft. Daarnaast geldt voor een aantal vergunningsvrije bouwwerken de eis dat deze, wat betreft het gebruik, in overeenstemming moet zijn met het bestemmingsplan bijgebouwen die niet onder de direct vergunningsvrije bouwwerken vallen, bepaalde dakkapellen, zwembaden e.d.). Maar het gaat ook bijvoorbeeld om de aanpassing van begrippen (‘bijbehorend bouwwerk’ in plaats van aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen) en om procedurele aspecten (zoals voor aanlegvergunningen).

Voorbeeld
Dakkapellen aan de voorzijde of naar het openbaar toegankelijk gebied gericht, zijn onder voorwaarden omgevingsvergunningsvrij. Dit kan alleen indien hiervoor geen welstandseisen geformuleerd zijn. Ook kan men in het bestemmingsplan deze voorwaarden verder beperken dan wel aanvullen.

Welstandsnota actualiseren
Voorts kunnen voor bepaalde bouwwerken aanvullende voorwaarden worden gesteld in de welstandsnota (dakkapellen aan de voorzijde).

Voorbeeld
Erf- of perceelafscheidingen van tussen de 1 en 2 meter hoog moeten nog steeds op een afstand van minimaal 1 meter vanaf het openbaar toegankelijk gebied geplaatst worden. Nieuw is nu, dat er dan wel welstandseisen geformuleerd moeten zijn voor afscheidingen binnen deze strook. Gemeenten kunnen er dus voor kiezen om middels hun welstandsnota deze eis al dan niet buiten werking te stellen. 
 



Geen sturingsmogelijkheden

  • indien erfafscheiding maximaal 1 meter hoog
  • indien erfafscheiding gelegen achter voorgevelrooilijn (definitief gekoppeld aan bestemmingsplan) dan maximaal 2 meter hoog, mits op een afstand van > 1 meter van openbaar gebied en mits redelijke eisen van welstand zijn opgenomen in Welstandsnota.

Wat kan/mag je regelen?

  • Bestemmingsplan: erfafscheidingen > 1 meter achter voorgevelrooilijn grenzend aan openbaar toegankelijk gebied mits redelijke eisen van welstand zijn opgenomen in Welstandsnota;
  • Bestemmingsplan: erfafscheidingen > 1 meter voor voorgevelrooilijn;
  • Welstandsnota: vormgeving, kleur, materiaal, detaillering uitsluitend voor erfafscheidingen gelegen achter voorgevelrooilijn grenzend aan openbaar toegankelijk gebied > 1meer en voor voorgevelrooilijn erfafscheidingen > 1 meter

 

Advies:
Regelen toegelaten hoogten/situering als in Wabo/Bor eventueel met uitzonderingen:

  • hoogte achter voorgevelrooilijn en grenzend aan openbaar toegankelijk gebied (> 1 meter) mits welstandscriteria in Welstandsnota;
  • hoogte voor voorgevelrooilijn (> 1 meter), bijvoorbeeld bedrijventerreinen;
  • vormgevingseisen (bijvoorbeeld open constructie) in Welstandsnota

Wij kunnen dit snel in beeld brengen met een korte check van uw bestemmingsplannen en welstandsnota’s. Daarbij zullen wij u adviseren wat je nog wel kunt en mag regelen in het bestemmingsplan of in de welstandsnota en welke keuzen u als gemeente daarin moet maken. U kunt hiermee voorkomen dat u als gemeente na 1 oktober voor voldongen feiten geplaatst wordt.

Voor het bestemmingsplan zijn er meerdere mogelijkheden, waaronder bijvoorbeeld een parapluplan voor de gehele gemeente, met een aangepaste bijgebouwenregeling en desgewenst een aanpassing van de gebruikte begrippen. Bij vigerende plannen die niet digitaal maar op papier zijn weergegeven kunt u zelfs nog volstaan met een herziening op papier. Dit frustreert uw actualisatie dus niet. Wij adviseren u graag hierin!

Terug naar Beleidsondersteunend