3.1   Onze basisverantwoordelijkheid op het gebied van wonen en woonomgeving
 

Als basisverantwoordelijkheid op het gebied van wonen en woonomgeving beschouwen wij in ieder geval:

  1. Het bieden van voldoende woningen voor de eigenbehoefte, voor alle doel- en leeftijdsgroepen;
  2. Het bieden van de juiste condities voor duurzaam, flexibel en levensloopbestendig wonen;
  3. Het behouden van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving.

Deze hoofdkeuzen werken we hierna verder uit. Voor uitgebreide toelichting en details verwijzen we graag naar de onderliggende beleidsdocumenten. Die documenten zijn via deze digitale structuurvisie toegankelijk gemaakt.

   

Ad 1. Het bieden van voldoende passende woonruimte aansluitend bij de bevolkingsontwikkeling en de eigen woningbehoefte
Het uitgangspunt is dat in principe iedere inwoner van de gemeente Waalre in staat moet zijn om binnen de gemeente een passende woning te vinden. Van belang hierbij zijn het type woning, de betaalbaarheid van de woning en de bereikbaarheid en aanwezigheid van voorzieningen nabij de woning. Gezien de trends én de huidige situatie op de woningmarkt leggen kwalitatief we de prioriteit bij:

  • Woningen voor onder andere starters en senioren, met name ook in de betaalbare categorie. Hierdoor worden huishoudens die in de gemeente Waalre willen wonen voor de gemeente behouden. De huidige marktsituatie met zeer beperkte doorstroom vraagt om extra aandacht voor deze doelgroep. Doorstroming in de bestaande voorraad is van groot belang voor deze groep, in de huidige marktsituatie zit hierin echter weinig beweging. Dit betekent een accent in nieuwbouw in de betaalbare categorie. Waarbij we ook een belangrijke rol voor de huursector signaleren.   
  • Afstemming van de woningvoorraad op het groeiende aandeel ouderen. Waarbij enerzijds aandacht is voor de behoefte om zo lang mogelijk in het eigen huis te wonen en anderzijds voor beperking van de (zorg)kosten. Alleen wanneer men echt niet anders kan, verhuizen senioren naar een zorginstelling of een specifiek complex met ouderenhuisvesting. 
  • Een toenemend aandeel éénpersoonshuishoudens stelt ook eisen aan de woningen. Onderscheid moet gemaakt worden tussen de oudere éénpersoonshuishoudens, die veelal alleen achterblijven in een gezinswoning én de startende éénpersoonshuishoudens, welke vooral behoefte hebben aan een betaalbare woning nabij centrumvoorzieningen, waardoor betaalbare (huur)appartementen ook  deze doelgroep zeker aantrekkelijk zijn. 
  • Maar daarnaast willen we ons ook richten op de jongere zorgvragers, statushouders en `pardonners', doorstromers en kenniswerkers. Aan de ene kant wil de gemeente daarmee woningzoekenden ondersteunen die minder makkelijk op eigen kracht in hun huisvesting kunnen voorzien. Anderzijds constateert de gemeente dat de middenklasse in het woningaanbod relatief zwak vertegenwoordigd is, waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Daarom zet zij ook in op doorstromers en kenniswerkers die in de regio hun arbeidsplaats hebben en een groene woonomgeving zoeken.

De gemeente Waalre ziet voor de periode tot 2030 een flinke woningbouwtaakstelling op zich af komen (de eigen behoefte plus 1.000 woningen voor de regio). Over de regionale behoefte voor toekomstige woningbouw zijn afspraken gemaakt in SRE-verband, zogenaamde `BOR-afspraken`. BOR staat voor Bestuurlijk Overleg Randgemeenten. Binnen de kwantitatieve taakstelling kan een kwalitatieve verdeling worden onderscheiden naar sociale huur, sociale koop, middeldure koop en dure koop. Om aan deze vraag te voldoen is er in de gemeente Waalre een divers aanbod van woningbouwlocaties. In theoretische zin kan geconcludeerd worden dat er sprake is van voldoende woningbouwplannen om te kunnen voldoen aan de woningbouwopgave. In de gemeentelijke Woonvisie is het woningbouwprogramma opgenomen. Wanneer de Woonvisie vastgesteld is, zullen we deze toegankelijk maken via de structuurvisie. 

Specifiek voor de sociale sector bieden de bestaande locaties voldoende ruimte om te bouwen voor de behoefte. Gezien het gegeven dat sociale woningbouw voornamelijk op inbreidingslocaties plaatsvindt, biedt het sociale overschot lucht voor maatwerk op inbreidingslocaties. Bovendien kunnen eventuele tegenvallers worden opgevangen.

Over het algemeen is er dus voor de komende periode voldoende ruimte voor woningbouw om aan de behoefte tegemoet te komen. Wel is het noodzakelijk (ook om rekening te houden met de situatie dat bepaalde locaties vertragen) om op zoek te gaan en blijven naar nieuwe woningbouwlocaties. Duidelijk is dat dit in vergelijking met huidige ontwikkelingen en in het verleden, minder programmatisch en grootschalig zal geschieden. Woningbouwontwikkeling dient afgestemd te worden op de landschappelijke structuren en een bijdrage te leveren aan een kwaliteitsverbetering.

   

Ad2.
Levensloopbestendig wonen in nieuwe en bestaande woongebieden
De  gemeente is van oordeel dat mensen, als ze dat willen, zo lang mogelijk in hun (eigen) woning moeten kunnen blijven wonen. Dat betekent dat nieuwe woningen zó worden gebouwd dat zo weinig mogelijke belemmeringen bestaan voor mensen met een beperking of dat eenvoudig aanpassingen zijn aan te brengen. De gemeente kan dit niet afdwingen. Daarom maken we afspraken met opdrachtgevers in de bouw en in de eerste plaats uiteraard met de corporaties. De toepassing van Woonkeur en waar mogelijk domotica als kwaliteitsmaatstaf is daarbij het meest nastrevenswaardig. Maar ook met commerciële ontwikkelaars willen we afspraken maken over levensloopbestendigheid en aanpasbaarheid. Waar het om bestaande woningen gaat voeren we een faciliterend vergunningenbeleid ten aanzien van eigenaar-bewoners om, zover zij dit wensen, hun eigen woning te kunnen aanpassen aan hun veranderende woonbehoeften. Tenslotte ondersteunen we het project Blijvend Thuis in Eigen Huis. 

Ad 3. Behouden van de kwaliteit van woon- en leefomgeving
Het 'dorpse en groene karakter' is een belangrijke pijler van onze woonkwaliteit. We kennen als gemeente geen 'echte' probleemgebieden. Het behouden van de ruimtelijke kwaliteit van de woon- en leefomgeving is een belangrijk uitgangspunt voor ons. Het gaat hier om een samenspel van factoren als het aanwezige groen in de kern, het omringende landschap, voldoende parkeermogelijkheden, maar natuurlijk ook een (basis)voorzieningenpakket op bereikbare afstand. Wanneer iets 'goed' of 'toereikend' is, is natuurlijk moeilijk te zeggen en afhankelijk van de mening van de mensen in de samenleving. Analyse van de meldingen / klachten van de inwoners laat zien dat deze over het algemeen redelijk tevreden zijn. Als gemeente zijn we de eerstverantwoordelijke partij voor de kwaliteit en het onderhoud van de openbare ruimte.

Wat betreft het regie voeren op architectuur en beeldkwaliteit van woningen en gebouwen in het algemeen, passen we de welstandsnota toe. Voor nieuwbouwplannen wordt een beeldkwaliteitsplan opgesteld.

Voor de overige hoofdkeuzen en hoofdbeleidslijnen op het gebied van wonen en woonomgeving wordt verwezen naar de onderdelen: