1.3.1   Hoofdkoers Noordrand
 

1. De noordrand: het authentieke landschap versus de stadsrandzone
In dit deelgebied speelt Waalre optimaal in op de directe nabijheid van Eindhoven en de economische kansen die daaraan onlosmakelijk verbonden zijn. Maar ook wordt rekening gehouden met een voldoende robuuste afzoming van het dorpse Waalre met het stedelijke Eindhoven. Er ontstaat een mozaïek van deelgebieden, waarin telkens ingespeeld wordt op actuele kansen en duurzame kwaliteiten. Dit betekent dat de Gebiedsvisie Waalre-Noord wordt gerespecteerd, met als vormgevende elementen de Meeris met woonbebouwing, de Heuvel met woonbebouwing en de Groene Mantel als buffer richting het stedelijk gebied van Eindhoven. De volgende ingrediënten bepalen het toekomstbeeld:

  1. aansluitend op de HighTech Campus (ten westen van de voormalige spoorlijn) is een innovatief hoogwaardig economisch gebied gepland, met een vergelijkbare doelgroep als de bedrijven die nu gevestigd zijn op de HTC;
  2. de lokale bedrijventerreinontwikkeling beperkt zich vervolgens tot een kleinschalige uitbreiding van Het Broek ten noorden van Waalre-dorp en een uitbreiding ten noorden van Aalst. Deze ontwikkelingen zijn gericht op de meer lokaal georienteerde bedrijven. Een milieucategorie hoger dan 3.2 (VNG bedrijven en milieuzonering), is hier in principe niet afweegbaar;
  3. als contramal krijgt de Groene Mantel een kwaliteitsimpuls, waardoor de groenstructuur versterkt wordt en dóórloopt van de groene bosrijke middenzone naar de Dommelzone;
  4. de plas de Meeris wordt extensief recreatief benut;
  5. woonuitbreiding wordt in beperkte zin ontwikkeld in het gebied Meeris en Heuvel, zowel gericht op de eigen behoefte, alsook voor de regionale behoefte;
  6. langzaam verkeersverbindingen in de oost-westrichting, alsmede in de noord-zuidrichting ontsluiten het gebied en zorgen voor een optimale beleving en benutting ervan. Aansluiting wordt gecreëerd naar de slow-lane structuur ten noorden van de A67, alsmede wordt een verbinding gelegd met het Dommelpad, daarnaast wordt een verbinding voor langzaam verkeer gecreëerd tussen de HTC en MMC;
  7. Samen met Eindhoven en betrokken partijen wordt in het noordwestelijk deel gewerkt aan planvorming voor een gemengde kwalitatief hoogwaardige groene zone, met ingrediënten als wonen, werken, recreatie, natuur en voorzieningen, passend binnen de landschappelijke kaders. Incidentele nieuwe bebouwing, voegt zich in het landschap.

De komst van de nieuwe provinciale weg N69 (de Westparallel) zal voor het doorgaande verkeer een aanzienlijke ontlasting betekenen binnen de beide kernen. De ontsluiting van de High Tech Campus Zuid vindt direct via de N-weg plaats. Deze haakt niet aan op het lokale wegennet, waardoor geen knelpunten verwacht worden. Als gevolg van de mogelijke ontwikkelingen in de noordwestrand is er geen aanleiding om nieuwe autoinfrastructuur te realiseren.

 
 Uitsnede structuurvisiekaart: deelgebied Noordrand. Voor legenda wordt verwezen naar de structuurvisiekaart als geheel. 

Voor de koers voor de andere gebieden: