29.29.1   Scenario Planet
 

Onderstaande beschrijving omvat een min of meer extreme ontwikkelingsrichting, welke op zichtzelf niet realistisch is. De scenariodiscussie is bedoeld als hulpmiddel, om grip te krijgen op de hoofdlijn (het accent) van de ontwikkelingsrichting voor de gemeente en de deelgebieden daarbinnen. De  uiteindelijke structuurvisiekaart is ontstaan uit een integrale, realistische discussie en afweging van de scenario's. De scenario's hebben hiervoor als inspiratie en hulpmiddel gediend.



Waalre volgens het PLANET-scenario  (fictieve omschrijving)
In het scenario 'planet' is alle ruimte voor natuur. Zowel aanhakend op de robuuste bosgebieden en de beekdalen van de Dommel en de Tongelreep, maar ook in het kleinschalige landschap. Hier kan gedacht worden aan het versterken van de lanenstructuur, de hoevestructuur en het landschapsmozaïek door beplantingen, een biologisch beheer van akkerranden en van slootkanten, etc. Ook in de kernen wordt de groenstructuur waar mogelijk versterkt en in ieder geval gekoesterd. Natuurbeheer en -ontwikkeling geschiedt in samenspel met behoud en versterking van cultuurhistorische waarden. ‘Waalre Groenfontein’ krijgt in dit scenario de meest letterlijke invulling: het groen komt je tegemoet! 

Dit betekent niet dat er geen ruimte voor ‘stedelijke’ ontwikkeling is. Dit vindt plaats ondergeschikt aan en met respect voor natuur, cultuurhistorie en groenbeleving:

  • Wonen: kleinschalige en incidentele woningbouwontwikkelingen zijn mogelijk, uitgangspunt is duurzaamheid, ecologisch verantwoord en een optimale landschappelijke inpassing. Inbreidingslocaties in de kern worden alleen ontwikkeld, wanneer deze leiden tot een verbetering van de groenstructuur en ruimtelijke kwaliteit in de kern, het mag niet ten koste gaan van de openbare ruimte. Transformatie van bebouwde locaties in de linten en het buitengebied naar wonen is mogelijk, wanneer dat niet leidt tot beperking van aanwezige functies. Een verdere verdichting van de linten in het buitengebied, is alleen mogelijk wanneer dat leidt tot een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit van het lint als geheel. 
  • Werken: uitbreiding  van de High Tech Campus past niet binnen dit scenario, in de gehele noordrand wordt de groene mantel ontwikkeld tot aan Heeze-Leende. Uitbrei-ding van ruimte voor werken wordt uitsluitend gevonden door revitalisering van bestaande terreinen en door een accentverlegging naar andere type bedrijfs- en beroepsmatige werkzaamheden die aan huis verricht kunnen worden: Het Nieuwe Werken in optima forma. De agrarische ondernemers transformeren hun bedrijfsvoering naar biologisch-dynamische landbouw. Een belangrijke kans ligt in de stadslandbouw, voor de ‘stadse mensen’ uit de regio. Ook voor extensieve recreatie gerelateerde werkzaamheden zijn kansen, de haalbaarheid van dergelijke voorzieningen in dit scenario beperkt.
  • Voorzieningen: voorzieningen zijn er voor de bewoners. Goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de fiets is van belang. Dit betekent concentratie in de centra van Waalre-dorp en Aalst en voor de overige voorzieningen een oriëntatie op de regio. Dit scenario vraagt om optimaal en multifunctioneel gebruik van locaties en ge-bouwen. Hierdoor kunnen locaties beschikbaar komen voor herontwikkeling. 
  • Recreatie: het accent ligt op extensieve, routegerichte recreatie, landschapsbeleving en gezondheid. Zowel voor onze bewoners, als ook voor de mensen uit de regio: Waalres grondgebied vormt het kloppende, stuwende hart voor de natuur- en landschaps(door)ontwikkeling in de regio: de ecologische bron. 
  • Verkeer: duurzaam vervoer is het uitgangspunt, gecombineerd met zoveel mogelijk beperken van gemotoriseerd verkeer door de kernen en door de natuurgebieden. Dit betekent het afwaarderen van doorgaande hoofdroutes. Extern gericht autoverkeer, wordt via zo kort mogelijke routes, geconcentreerd naar de (nationale) hoofdwegenstructuur geleid.  De voorzieningen voor OV en langzaam verkeer moeten binnen onze Waalrese omstandigheden geoptimaliseerd worden. Dat geldt ook voor de bereikbaarheid van voorzieningenconcentraties in de regio voor het langzaam verkeer. De realisatie van een fietsroute op de voormalige spoorlijn is daarvoor van belang. Dit vraagt ook om goede digitale verkeersnetwerken.

- klik hier voor de beschrijving van het scenario People (bijlage 29.29.2)
- klik hier voor de beschrijving van het scenario Profit (bijlage 29.29.3)
- klik hier om terug te gaan naar het hoofddocument: de introductie van de scenario' (onderdeel 1.2)