1.4   Positie, bovenlokale kaders, juridische status en planperiode
 

Formele status structuurvisie, binding en relatie tot bestemmingsplannen
Met deze structuurvisie beschikken we over een formele structuurvisie conform de Wet ruimtelijke ordening, artikel 2.1., deze zegt:

"De  gemeente stelt ten behoeve van een goede ruimtelijke onderbouwing voor het gehele grondgebied van de gemeente één of meer structuurvisies vast. De structuurvisie bevat de hoofdlijnen van de voorgenomen ontwikkeling van dat gebied, alsmede op hoofdzaken van het door de gemeente te voeren ruimtelijk beleid. de structuurvisie gaat tevens in op de wijze waarop de raad zich voorstelt die voorgenomen ontwikkeling te doen verwezenlijken."

Een structuurvisie bindt de gemeente. Het geeft richting aan het handelen van ons als gemeentebestuur. Er is geen rechtstreeks bindende werking naar burgers en andere partijen in de samenleving, zoals wel het geval is met een bestemmingsplan. We kunnen als gemeente afwijken van de gemeentelijke structuurvisie, maar dan moeten we dat wel goed motiveren.

Indirect heeft de structuurvisie natuurlijk wel gevolgen voor de bewoners. Bij (afweging van / uitnodiging tot) ontwikkelingen, vormt deze structuurvisie ons inhoudelijk vertrekpunt. We gebruiken de structuurvisie bij het beoordelen van voorstellen, welke (deels) niet passen binnen de geldende bestemmingsplannen. Wanneer een initiatief wel past in de lijn van de structuurvisie, dan kan dat voor ons aanleiding zijn om een positief principebesluit te nemen en te vragen het idee verder  uit te werken, te onderbouwen en de noodzakelijke onderzoeken te verrichten. Vervolgens kan, wanneer er geen onoplosbare knelpunten zijn, de vertaling in het bestemmingsplan plaatsvinden en kan de uitvoering van start gaan. Wanneer het initiatief niet past binnen de lijn van de structuurvisie, dan zal niet positief over het principeverzoek geadviseerd worden.

Relatie tot bestaand beleid gemeente Waalre
Deze structuurvisie 'Focus op Waalre' vormt geen vervanging van bestaande visies voor deelgebieden (zoals Gebiedsvisie Westrand Waalre) of voor de kernen. Dit kan ook niet, want deze gemeentebrede structuurvisie begeeft zich op een algemeen en veelal abstract niveau. De gebiedsgerichte structuurvisies zijn gedetailleerder. Wel is het zo, dat wanneer sprake is van strijdigheid tussen een bestaande visie en deze gemeentebrede structuurvisie 'Focus op Waalre', deze laatste `voorrang` heeft.

Relatie tot beleid hogere overheden
Net als de gemeente, zijn ook het Rijk en de provincie verplicht om een formele structuurvisie op te stellen. Tussen deze structuurvisies is geen sprake van een hiërarchische, verbindende relatie. Onze gemeentelijke structuurvisie mag op onderdelen in strijd zijn met de provinciale- of de rijksstructuurvisie, mits wij aan kunnen tonen dat daardoor het provinciale- of rijksbelang niet aangetast wordt. In de bijlagen is een korte introductie gegeven op de provinciale structuurvisie en provinciale verordening.

Planperiode
In de structuurvisie kijken we vooruit naar minimaal 2025, met een doorkijk naar 2030. Wanneer ontwikkelingen in de toekomst daarom vragen, gaan we aan de slag met een actualisatie van de structuurvisie.

Inspraak en formele vaststelling
De vaststelling van deze structuurvisie door de raad wordt beoogd in PM datum invoegen. Hieraan voorafgaand vindt de periode van de ter inzage legging plaats. Dit zal plaatsvinden .......................Via onze gemeentelijke website, kunt u een inspraak-/reactieformulier invullen. De tijdens de periode van ter inzage legging binnengekomen reacties wegen we af, waarna aanpassing van de structuurvisie op onderdelen zal plaatsvinden. (p.m. invoegen link naar reactieformulier op gemeentelijke website)

- klik hiervoor het voorwoord van de structuurvisie
- klik hier voor de introductie van de structuurvisie 'Focus op Waalre, een structuurvisie voor de gemeente' (onderdeel 1)
- klik hier voor de hoofdkoers van de structuurvisie (onderdeel 1.1)
- klik hier voor een introductie van de gebruikte scenario's (onderdeel 1.2)
- klik hier voor de koers per deelgebied (onderdeel 1.3)