8.1   Procesinstrumenten
 

Procesinstrumenten zeggen iets over de wijze waarop we als gemeente stappen willen doen richting de uitvoering van het beleid. Het kan bijvoorbeeld gaan om de activiteiten gericht op:

  • een goede afstemming van beleidsontwikkelingen (binnen de gemeente, maar ook met de provincie en het rijk), om maximale win-win situaties te bereiken; 
  •  nadere uitwerking van beleid, om beleid op hoofdlijnen te concretiseren en daarna uit te voeren; 
  • de wijze waarop de gemeente bij de verdere beleidsuitwerking wil omgaan met andere partijen, zoals het vastleggen van overleg- en communicatietrajecten; 
  •  proces- en procedureafspraken.

We gaan er nadrukkelijk van uit dat wij in veel situaties (mede) afhankelijk zijn van andere partijen om de beleidsdoelen te kunnen effectueren. Als gemeente zoeken we regelmatig de dialoog op met maatschappelijke groeperingen en andere partijen over het beleid en de effectuering van het beleid. In deze structuurvisie hebben we aangegeven wat voor ons belangrijke aandachtspunten zijn bij de beoordeling van initiatieven van derden en het overleg daaromtrent.

Bij het afwegen van initiatieven van derden die niet passen binnen de geldende bestemmingsplannen, hanteren we de volgende procesgang:

  • uitgangspunt: goed luisteren naar de mensen, binnen kaders maximaal mogelijk maken; 
  • initiatief beoordelen op haar betekenis voor de gemeente Waalre in het algemeen; 
  • vervolgens beoordelen op de mate waarin voldaan/bijgedragen wordt aan de benoemde aandachtspunten bij de relevante thema`s in de structuurvisie; 
  • vervolgens wordt beoordeeld of de locatie voldoende geschikt is voor het initiatief;
  • er wordt beoordeeld of de concrete invulling en `vormgeving` van het initiatief voldoende bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit van die locatie en van de directe omgeving (zoals verwoord in het kader van het 'rood met groen'-beleid, de gemeentelijke vertaling en uitwerking van de regeling 'kwaliteitsimpuls landschap (artikel 2.2. Verordening Ruimte provincie Noord-Brabant), zie ook onderdeel 8.3 van deze structuurvisie over het door ons beoogd in te zetten kostenverhaalinstrumentarium).

Als dit proces met succes is doorlopen en we nemen een positief principebesluit tot medewerking (en waar nodig ook andere overheden en semi-overheden, zoals provincie en waterschap) dan wordt het publiekrechtelijke traject gestart. Dat vormt de basis voor de daadwerkelijke realisatie (zoals bijvoorbeeld het opstellen van een bestemmingsplan of goede ruimtelijke onderbouwing).

Voor de andere voornemens in te zetten instrumenten ga naar: