7.1   Onze basisverantwoordelijkheid op het gebied van infrastructuur en verkeer
 

Als onze basisverantwoordelijkheid op het gebied van verkeer en vervoer zien we:

  1. het zorgdragen voor een veilige woon- en leefomgeving;
  2. het zorgdragen voor het behouden van de OV-kwaliteit en -bereikbaarheid
  3. het zorgen voor de bereikbaarheid van dorpscentra en de bedrijventerreinen
  4. voorkomen nieuwe knelpunten gekoppeld aan nieuwe ontwikkelingen.

Deze hoofdkeuzen werken we hierna verder uit. Voor uitgebreide onderbouwing en details verwijzen we graag naar de onderliggende beleidsdocumenten, welke toegankelijk zijn gemaakt via deze digitale structuurvisie.

   

Ad 1. Het zorgdragen voor een veilige woon- en leefomgeving
Schoon, heel én veilig, dat zijn voor ons drie belangrijke uitgangspunten voor de woon- en leefomgeving. Dan gaat het op het gebied van verkeer met name om veilige fietsroutes en veilige verkeerssituaties. Scholen en andere (maatschappelijk-culturele) voorzieningen hebben hierbij speciale aandacht. Mensen in de samenleving hebben hierin ook hun eigen verantwoordelijkheid. De gemeente creëert randvoorwaarden en zorgt voor onderhoud daar waar nodig. Door een goede naleving van de regels en oplettendheid, kunnen veel ongevallen voorkomen worden. Scholing en educatie is daarom van groot belang.

Ad 2. Zorgdragen voor behoud OV-bereikbaarheid en kwaliteit daarvan
OV-bereikbaarheid is van belang voor de leefbaarheid, niet alleen vanuit het belang van milieu en duurzaamheid. Voorzieningen moeten goed bereikbaar zijn. Voor de jeugd en voor minder mobiele mensen is het OV cruciaal. Hierop hebben we als gemeente beperkte invloed maar we brengen wel onze visie aan de verantwoordelijke partijen over (provincie, NS, vervoersorganisaties, buurtbus).

Ad 3. Zorgdragen voor bereikbaarheid van de dorpscentra en de  bedrijventerreinen
We hechten grote waarde aan de bereikbaarheid van de centra en de 'economische gebieden'  in het algemeen. Door de ontwikkelingen in het regionale wegennet in het kader van de Grenscorridor N69 (zie de beschrijving in het introductiedeel van verkeer), verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid van en in onze dorpen sterk (zie ook de recente onderzoeksresultaten in 7.2). Daarnaast worden in het kader van de centrumvisie Waalre-dorp herinrichtingsmaatregelen en een gewijzigde verkeersstructuur voorgesteld, waardoor de bereikbaarheid en parkeercapaciteit op termijn verbetert. De afwaardering van de N69 is een kans. Het leefklimaat (luchtkwaliteit en verkeersveiligheid) in de kernen wordt versterkt door de afnemende verkeersintensiteiten.  

Ad 4. Voorkomen nieuwe knelpunten
Door bij nieuwe ontwikkelingen integraal de thema's bereikbaarheid en (verkeers-)veiligheid mee te nemen, kunnen toekomstige knelpunten zoveel mogelijk worden vermeden. De komende periode worden er aan de noordzijde van de beide dorpen, aan de westrand van Waalre-dorp, maar ook Ekenrooi-Zuid en op inbreidingslocaties als Brabantiaterrein een aantal ontwikkelingen gerealiseerd. Hieraan zijn onlosmakelijk verkeersbewegingen gekoppeld. Als gemeente willen we voorkomen dat hierdoor eventueel een te grote belasting van de wegen in de dorpen zou kunnen ontstaan. Daarom hebben we recent in een studie onderzocht wat de verkeerseffecten zijn van deze ontwikkelingen, waarbij we ook autonome ontwikkelingen en ontwikkelingen in de omgeving van de gemeente Waalre meegenomen hebben. De verkeersbewegingen op ons grondgebied worden immers sterk beinvloed door activiteiten en functies in de regio: we liggen in een gebied met een hoge verkeersdruk. Ook de realisatie van de Westparallel en de effecten daarvan hebben we in deze studie meegenomen. De toekomstig te ontwikkelen High Tech Campus Zuid op ons grondgebied, wordt direct aangesloten op de A2, de verbinding ligt er reeds en is daardoor losgekoppeld van ons lokale wegennet.

Het recente onderzoek (door DHV, 'Verkeerseffecten Structuurvisie', februari 2013) laat zien dat de te verwachten ruimtelijke ontwikkelingen op ons grondgebied op het gebied van wonen, werken en voorzieningen, nauwelijks leiden tot een verhoogde verkeersdruk in Waalre. Het onderzoek laat zien dat nieuwe wegen als gevolg van deze ontwikkelingen niet nodig zijn. Wel laat dit onderzoek zien, dat het zinvol is om lokaal infrastructurele maatregelen te treffen om de verkeersdoorstroming in de omgeving van de ruimtelijke ontwikkelingen te verbeteren. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de rotonde Burgemeester Mollaan-Juliana de Lannoylaan. Deze te verwachten knelpunten hebben onze aandacht en trachten we waar mogelijk te voorkomen. Wanneer echter gekeken wordt naar de effecten van de realisatie van de Westparallel, dan laat dit zien dat een groot deel van het doorgaande verkeer door Waalre (nu op de N69) hierdoor afgevangen wordt. De realisatie van de Westparallel leidt er zelfs toe, dat in 2030 de verkeersintensiteit in onze kernen nog tot onder het huidige niveau teruggedrongen wordt, waarbij ook de effecten van de woon- en werkgebieden meegenomen zijn. Zelfs met de ontwikkelingen, zal de verkeersintensiteit in onze gemeente in de toekomst dus lager zijn dan in de huidige situatie.   

Voor de overige hoofdkeuzen en hoofdlijnen op het beleidsveld bereikbaarheid en verkeer verwijzen we graag naar de onderdelen: