7   Infrastructuur en verkeer
 

Introductie
Een goed toegankelijk, duurzame en veilige infrastructuur is van groot belang voor het goed kunnen wonen, werken en recrëeren in Waalre. Bij dit thema gaat het zowel over het wegverkeer, het openbaar vervoer als ook het langzaam verkeer.
Waalre is gelegen aan de hoofdader A67 (Antwerpen-Venlo richting Duitsland) en de belangrijke noord-zuid verbinding A2. Aalst wordt nu nog doorsneden door de hoofdweg N69 die Eindhoven en Valkenswaard met elkaar verbindt. Dit zorgt voor een op zich goede bereikbaarheid van de gemeente Waalre, maar dat heeft naast voordelen ook een nadelige kant. Het vele (woon-werk)verkeer veroorzaakt spitsdrukte en overlast in de vorm van sluipverkeer door sommige woonbuurten.
In de directe nabijheid van de gemeente Waalre zijn geen spoorwegverbindingen aanwezig. De meest dichtbij gelegen treinstations zijn Heeze (traject Eindhoven- Heerlen/Maastricht) en Eindhoven (traject Tilburg/`s Hertogenbosch - Venlo). Vanuit deze treinstations is Waalre per bus te bereiken.

Brainport - Grenscorridor N69 - Westparallel
We maken onlosmakelijk onderdeel uit van de regio Brainport. Deze regio heeft haar sterke economische positie mede te danken aan de unieke combinatie van wonen, werken en landschap en natuurlijk haar ligging langs de hoofdader A2: Brainport Avenue. Fysieke bereikbaarheid (extern en intern) is een belangrijke voorwaarde voor de kennisinnovatieve regio. De provinciale weg N69 is een belangrijke regionale en lokale weg en heeft ook een grote betekenis voor het doorgaande verkeer. Deze weg kan echter in de huidige situatie het lokale/regionale en (inter)nationale verkeer onvoldoende faciliteren. Het verkeer zorgt voor verschillende vormen van overlast: geluidsoverlast, slechte luchtkwaliteit en veel sluipverkeer. Het niet op de huidige verkeersomvang toegesneden provinciale wegennet is daarmee in toenemende mate een belemmering voor het optimaal kunnen functioneren van het gebied van de 'Grenscorridor N69' en daarmee de Brainportregio. Als gemeente Waalre zijn we er ook sterk bij gebaat dat hiervoor een integrale oplossing ontwikkeld wordt, welke zowel gunstig is voor het economisch klimaat in de regio als ook voor het leefklimaat in onze dorpen. 

Hiervoor is in het Gebiedsakkoord Grenscorridor N69 een breed gedragen voorkeursoplossing opgenomen: de `Westparallel Plus`waarbij de N69, N369 en N397 worden ontlast en er sprake is van versterking van de natuurlijke, landschappelijke, water-, landbouw- en recreatieve kwaliteiten van het gehele gebied.
De voorkeursoplossing bestaat uit verbeter-, infrastructurele, mitigerende, compensatie- en gebiedsimpulsmaatregelen. 
Ten westen van Waalre, wordt op het grondgebied van Valkenswaard, Bergeijk en Veldhoven nieuwe infrastructuur gerealiseerd ter ontlasting van de N69 (maar ook de N296 en de N297): de Westparallel. Voor ons als gemeente ligt er de opgave en uitdaging om de N69 weer in het dorp te integreren en een functie te laten vervullen voor het dorp: een aantrekkelijke groene entreeweg, een laan waar de inrichting van de openbare ruimte en de functies langs de weg een rustigere rijstijl afdwingen. Het zal echter nooit een verkeersluwe weg worden.  

Het beleidskader op het gebied van infrastructuur en verkeer wordt onder andere gevormd door de documenten: Fietsplan, Wegcategorisering, Structuurkaart Grenscorridor N69, Structuurvisie Grenscorridor N69

   

Mening en algemene waardering samenleving
Mensen ondervinden overlast van en ergeren zich aan het doorgaande (vracht)verkeer door de dorpen. De veiligheid en oversteekbaarheid van de N69 is onvoldoende. De N69 zorgt voor een barriere in het dorp. Ook in het buitengebied wordt de bereikbaarheid niet overal voldoende gevonden en wordt gevreesd dat door het toevoegen van (publiekstrekkende) functies de verkeersoverlast sterk toeneemt. Voorbeelden van zijn de Achtereindsestraat en de Heikantstraat. Daarnaast wordt het parkeren in het dorpshart Waalre als een knelpunt ervaren. 

Trends
Er zal voorlopig nog steeds sprake zijn van een toenemende mobiliteit en een toenemend autobezit. Daarnaast neemt ook de `mobiliteit` op de digitale infrastructuur verder toe, welke eisen stelt aan die infrastructuur en de toegankelijkheid ervan. Het openbaar vervoer blijft van belang, vooral voor doelgroepen als ouderen en schoolgaande kinderen.  

Hoofdlijn en rode draad ontwikkelingsvisie infrastructuur en verkeer
In het algemeen streven we als gemeente naar een (verkeers)veilige- en leefbare woonomgeving. Verbetering van bereikbaarheid is daarbij continu een aandachtspunt, evenals het voorkomen van hinder. We werken daar op een zodanige wijze aan, dat dit leidt tot een verbetering van het leefklimaat en de leefbaarheid. 

In de volgende onderdelen worden de hoofdlijnen van ons beleid op het gebied van bereikbaarheid en verkeer uitgewerkt: