6.3.1   Bevorderen van langzaam verkeer en openbaar vervoer
 

Langzaam verkeer
Wij zien als gemeente kansen in het stimuleren van langzaam verkeer om onnodige verkeersbewegingen zoveel als mogelijk tegen te gaan. De stedenbouwkundige structuur en de infrastructuur dienen zodanig te worden afgestemd dat de meest logische (duurzame) vervoerswijze wordt gekozen. Een goed alternatief voor de auto is het gebruik van de fiets. Hiervoor dienen veilige, comfortabele fietsroutes gerealiseerd te worden. Dit zal worden uitgewerkt in het kader van het Regionaal Verkeers- en vervoerplan.

Relatie met beleid Parkstad

Parkstad Limburg wil door gerichte investeringen in het openbaar vervoer, grensoverschrijdend vervoer en optimalisatie van het lijnennet een hoger reizigersaandeel OV bereiken. Het langzaam verkeer wil Parkstad Limburg bevorderen door versterking van de infrastructuur, veiligheid en doorstroming. De verkeersveiligheid wordt verbeterd door betere samenwerking en het opstellen van een regionaal actieplan.

Eén van de actiepunten is het promoten en uitbreiden van de infrastructuur voor het fietsverkeer, ter ontlasting van het autoverkeer. Binnen het element fietsverkeer streeft Parkstad Limburg naar veiligheid, uniformiteit en comfort voor de fietsers. Parkstad Limburg richt zich daarbij op het realiseren van ontbrekende schakels in en tussen de lokale fietsnetwerken, het oplossen van gevaarlijke locaties en een betere afstemming tussen ruimtelijke ordening en fietsbeleid op alle niveaus. In het Actieplan Fiets wordt ingegaan op completering van het regionale fietsnetwerk, verbeteren van de fietsveiligheid en de fietsbewegwijzering, uitbreiding van fietsenstallingen en maatregelen ter promotie van het gebruik van de fiets.

Voor de gemeente Brunssum betekent dit concreet dat aan de volgende wegen fietsstroken worden gerealiseerd.

  1. Dorpstraat (circa 500 meter)
  2. Wilhelminastraat (circa 250 meter)
  3. Ds Boumastraat (circa 125 meter)

Openbaar vervoer
Ook kunnen comfortabele en veilige voorzieningen voor de voetganger gerealiseerd worden. Daarnaast willen we het gebruik van openbaar vervoer bevorderen. Het openbaar vervoer heeft als voordelen dat het minder ruimte in beslag neemt en het milieu minder belast wordt. Daarnaast speelt een verbetering van het openbaar vervoer in op de vergrijzende bevolkingssamenstelling en levert het een bijdrage aan de mobiliteit van voornamelijk jongeren. De kwaliteit van het openbaar vervoer staat centraal.

Parallel aan de Buitenring bestaat de mogelijkheid om een light-rail verbinding te bewerkstelligen. De verbinding tussen Heerlen en Aken zou dan doorgetrokken kunnen worden in noordelijke richting ter ondersteuning aan het toeristisch-recreatieve en economische perspectief van de Oostflank en Brunssum in het algemeen.