3.1   Passende werkgelegenheid voor lokale bevolking en stimulerend ondernemerschap
 

Het hebben van werk is een economisch en sociaal belangrijke component voor de leefkwaliteit. Steeds frequenter werken beide volwassenen in een huishouden, waarvan een deel parttime. Daarnaast bestaat meer en meer behoefte aan het starten van een eigen onderneming om de kansen op de arbeidsmarkt beter te benutten. Naast de trend van fusering en schaalvergroting die grotere bedrijfs- en voorzieningenlocaties vereist, zien we steeds meer nieuwe kleinschalige initiatieven ontstaan die juist behoefte hebben aan kleinschalige locaties, al dan niet in de woonomgeving. Het is daarom een plicht van de gemeente Brunssum om een passend niveau van werkgelegenheid te behouden en ondernemerschap in de sectoren zorg, duurzame energie, recreatie en in beperkte mate foodretail en non-food te stimuleren. Nieuwe initiatieven worden dan ook ondersteund, mits deze niet (milieu)hinderlijk zijn voor de leefomgeving.

Beleid

De basisgedachte in het economisch beleid is dat werk moet passen bij de woonkwaliteit en dat de bestaande werkgelegenheid behouden blijft. De gemeente Brunssum ziet geen mogelijkheden in het opvangen van regionale bedrijvigheid, behalve wanneer er sprake is van initiatieven in de toeristische recreatieve sector en op het gebied van duurzame energie. In dat geval kunnen nieuwe initiatieven ondersteund worden.

In een woonomgeving gaat het uitsluitend om lichte bedrijvigheid of dienstverlening (categorie 1 en 2) aan huis die geen noemenswaardige hinder veroorzaakt voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. In de gemengde gebieden, zorgclusters, voorzieningenconcentraties en op of grenzend aan de bedrijventerreinen, zien we ruimere mogelijkheden. In het buitengebied zijn er relatief weinig mogelijkheden als het bijvoorbeeld gaat om herinvulling van voormalige agrarische bebouwing.

Kleine bedrijfsactiviteiten aan huis
Naast het, indien mogelijk, faciliteren van bestaande bedrijven die een nieuwe locatie zoeken, wil Brunssum ruimte bieden aan kleine ondernemers om laagdrempelig te starten met een onderneming. In een ruime woning of een woning met een grote garage/berging kan relatief eenvoudig een onderneming gestart worden. In de wijken zien we mogelijkheden, juist vanwege de afnemende druk op de woningvoorraad, om meer ruimte te bieden voor bedrijven aan huis. We staan open voor het transformeren van een minder courante woning naar een passende kleinschalige bedrijfsruimte. Maar sluiten ook het slopen van een woning, waarbij op de vrijkomende grond een passende bedrijfsruimte wordt gerealiseerd voor de naastgelegen woning niet uit. Een cumulatie van meerdere bedrijven in woningen in een straat wordt niet nagestreefd.

De voorwaarden die worden gesteld aan een aan huis gebonden beroep zijn:

  1. De woonfunctie blijft in overwegende mate gehandhaafd;
  2. Er mogen geen onevenredige nadelige gevolgen voor het woonmilieu ontstaan;
  3. Maximaal 30 % van het vloeroppervlak tot een maximum van 35 m2 mag worden gebruikt, voor wat betreft een beroep aan huis. Wanneer sprake is van transformatie van woonruimte naar een passende kleinschalige bedrijfsruimte dan is een percentage van 100% toegestaan; 
  4. Het aan huis gebonden beroep wordt uitgeoefend door de bewoner van het pand;
  5. De woonuitstraling van de bebouwing blijft behouden;
  6. Het aan huis gebonden beroep wordt uitgeoefend in de hoofdmassa en/of het aangebouwde bijgebouw; dan wel in een vrijstaand bijgebouw gelegen binnen een zone van 3 meter uit de oorspronkelijke achtergevel;
  7. De parkeerbalans in de directe omgeving wordt niet nadelig beïnvloed.

Op onderstaande kaarten zijn voor Brunssum zones aangegeven waarvoor jong ondernemerschap en bedrijven aan huis worden gestimuleerd.

Klik hier voor Brunssum centrum
Klik hier voor Brunssum zuid
Klik hier voor Brunssum west
Klik hier voor Brunssum noord
Klik hier voor Brunssum oost

Relatie met beleid Parkstad

Uitgangspunt van het economisch beleid van Parkstad Limburg is een tweesporenbeleid om de gewenste economische vitaliteit en ondernemerschap te bereiken. Dat beleid bestaat uit het optimaliseren van de voorwaarden voor economische ontwikkeling en het inzetten op die clusters waarin Parkstad Limburg al een sterke positie heeft dan wel van oudsher een sterke binding mee heeft. De voorwaarden hebben betrekking op het menselijk kapitaal, de ruimte om te kunnen werken en op het vermarkten van onze kwaliteiten. Bedrijvigheid is in toenemende mate niet meer specifiek gebonden aan een bepaalde vestigingsplaats. Daarom is het van belang de kwaliteiten van Parkstad Limburg goed te vermarkten. Zowel om het bestaande en zich ontwikkelende bedrijfsleven vast te houden als om nieuwe bedrijven aan te trekken.

Parkstad-Limburg lanceert samen met de Westelijke Mijnstreek de Leergang Innovatief Ondernemerschap. Dit ter versterking van het ondernemerschap van MKB-ondernemers. Door het leggen van een koppeling tussen ondernemers en kennisinstellingen wordt een impuls gegeven aan de innovatiekracht van de regio.

Het beleid van Parkstad Limburg is meer gericht op de regionale economische ontwikkeling dan het beleid in Brunssum. In de gemeente Brunssum wordt het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid alleen in de sectoren zorg, recreatie, en in beperkte mate foodretail en non-food voorzien en is behoud van de bestaande werkgelegenheid voornaam. De versterking van het ondernemersschap is geheel in lijn met het beleid van de gemeente Brunssum.

Ruimtelijke doorwerking van dit beleid

Werkgebieden waar de gemeente Brunssum zich verplicht ontwikkelingen te realiseren op het gebied van werken zijn:
1. Haefland; (uitbreiding t.p.v. één bestaand sportveld sportcomplex BSV Limburgia)
2. Emma-terrein: in oostelijke richting wordt het terrein beperkt uitgebreid aan de overzijde van de Pretoriastraat. De gemeente wil dit gehele Emmaterrein ontwikkelen tot stedelijk dienstenterrein met een beperkte retailfunctie.
3. Rode Beek: gemeenschappelijke uitbreiding met de gemeente Onderbanken in noordelijke richting.

Lichte bedrijvigheid kan gefaciliteerd worden in woongebieden en daarom is dit beleid tevens van toepassing op deze gebieden. Klik voor een overzicht van  de werkgebieden of woongebieden.

Uitvoering van dit beleid

De uitvoering van dit beleid is opgenomen in de Uitvoeringsparagraaf 

Ander beleid

De andere beleidskeuzen voor werken zijn:

Beleid op hoofdlijnen;
Realiseren nieuwe aantrekkelijke werklocaties;
Breineconomie en kennisactivering en vervanging van niet courant verouderde werklocaties.

Kaartbeelden

Klik hier voor een overzicht van de werkgebieden.

Klik hier voor een overzicht van alle gebieden.