Onze ambitie op het gebied van verkeer en infrastructuur ligt in het verlengde van onze basisverantwoordelijkheid:
- het verbeteren van de bereikbaarheid
- het verbeteren van de verkeersveiligheid in het centrum en het buitengebied
Het verbeteren van de bereikbaarheid Wat betreft de bereikbaarheid over de weg hebben we buiten ons lokale wegennet beperkt tot geen invloed. We kunnen als gemeente andere partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid en middels 'lobbyen' trachten onze doelen te bereiken. In dit kader heeft onze aandacht: het verbeteren van de bereikbaarheid van Randstad vanuit onze gemeente en via de N491/N217 of de S40 een goede aansluiting op de A29 en de eventueel door te trekken A4. Wanneer verbetering optreedt in die aansluiting en daarmee in de bereikbaarheid, wordt onze gemeente een aantrekkelijkere forensengemeente. De regio streeft naar een samenhangend regionaal wegennet. Daarbij is een goede landschappelijke inpassing van belang. In de regionale structuurvisie is de aanleg een regionale 'rondweg' benoemd als een te onderzoeken ontwikkeling om aan het voorgaande bij te dragen.
Een ander aandachtspunt is het voorkomen van sluipverkeer door het buitengebied, wanneer bijvoorbeeld het verkeer vastloopt op de omringende snelwegen. De wegen in het buitengebied zijn eigendom van het Waterschap. Mookhoek ondervindt regelmatig overlast gekoppeld aan 'sluipend vrachtverkeer' door de kern. We vragen hiervoor bij TeleAtlas (welke o.a. TomTom voedt) om deze route als 'niet wenselijk' te markeren. Daarnaast loopt in regionaal verband een traject om tot een goede bewegwijzering te komen. Dit heeft beiden echter alleen invloed op chauffeurs die de Hoeksche Waard niet kennen.
Door de aanleg van de Randweg wordt de bereikbaarheid van bestaand en nieuw aan te leggen bedrijventerrein reeds verbeterd.
In regionaal verband wordt de komende periode een Regionaal Verkeers- en Vervoersplan opgesteld. Hierin wordt in ieder geval de wegcategorisering van de wegen in de betrokken gemeenten op elkaar afgestemd. In de Regionale Structuurvisie is nog gesproken over de mogelijke aanleg van een regionale randweg, hiervan wordt inmiddels afgezien in regionaal verband.
 |
|
 |
Het verbeteren van de verkeersveiligheid in het centrum en het buitengebied Gekoppeld aan nieuwe ontwikkelingen in het centrumgebied en een goede aanhaking van de Randweg en de oostelijke woningbouwontwikkelingen in de toekomst, zoeken we naar een inrichting van het centrumgebied waardoor optimaal bijgedragen wordt aan de verkeersveiligheid. Gedacht wordt bijvoorbeeld aan een 'shared space', waardoor via de inrichting (waarbij langzaam en snel verkeer van min of meer dezelfde ruimte gebruik maakt en het langzaam verkeer 'het primaat heeft') een rustige rijstijl 'afdwongen wordt'. Een toegesneden ruimtelijke inrichting en het drastig afnemen van de autoverkeersintensiteit na de aanleg van de randweg zijn hiervoor essentiele randvoorwaarden. Een dergelijke inrichting past beter bij een centrumgebied en nodigt uit tot verblijven, slenteren en winkels bezoeken. Uiteraard heeft hierbij het gevoel van veiligheid bij de verschillende weggebruikers ook onze aandacht.
In regionaal verband is het onze ambitie om te streven naar vrijliggende fietspaden in het buitengebied. De praktische toepasbaarheid daarvan is een aandachtspunt, evenals de daaraan verbonden kosten. De wegen in het buitengebied zijn in eigendom en beheer van het Waterschap.
Voor een verdere uitwerking van het beleid op het gebied van verkeer en infrastructuur wordt verwezen naar:
|