4   Algemeen beleid voorzieningen
 

Wil Brunssum de slag van woongemeente naar leefgemeente maken dan moeten inwoners op een aanvaardbare afstand ook kunnen beschikken over winkels, zorgvoorzieningen, scholen, welzijnsvoorzieningen, sportaccommodaties, recreatiemogelijkheden, uitgaansmogelijkheden etc. Deze voorzieningen moeten niet alleen aanwezig zijn, maar ook goed bereikbaar zijn.

Voldoende, bereikbare voorzieningen zijn van groot belang om de stap van woongemeente naar leefgemeente te kunnen zetten. Uiteraard kan en hoeft niet elke voorziening in elke wijk of in Brunssum zelf aanwezig te zijn. Daarvoor is het draagvlak van de voorzieningen te verschillend. Een huisarts, die ongeveer 3.000 inwoners bedient, wordt als het ware om de hoek verwacht. Maar iedereen vindt het ook logisch om voor bepaalde aankopen naar het centrum van Heerlen te gaan. Of voor een universitaire studie bijvoorbeeld naar Amsterdam te verhuizen.

Deels kan de gemeente zelf sturen op de ontwikkeling van de voorzieningen. Voor andere voorzieningen is zij aangewezen op initiatieven van de markt. Daar is haar regierol beperkt tot stimuleren, faciliteren en verleiden. De instantie of ondernemer bepaalt zelf of er gezien de spreiding van de concurrenten voldoende marktpotentie is om het investeringsrisico te nemen.

Het beleid ten aanzien van voorzieningen is daarom gericht op twee sporen:

  • Op wijk/buurtniveau streven naar clustering van voorzieningen en dienstverlening om daarmee synergievoordelen te behalen, ook voor ontwikkelingen van marktpartijen.
  • Op gemeentelijk niveau het bieden en faciliteren van locaties ten behoeve van maatschappelijke en commerciële voorzieningen die voor de gehele gemeente van betekenis zijn.

Het stadswinkelcentrum wordt daarom verder versterkt binnen het ‘ei’. In dit centrum ligt de nadruk op non-food. De overige voorzieningen worden geconcentreerd in de wijkcentra, met de nadruk op food en dagelijkse voorzieningen. In de Rumpenerstraat wordt ingezet op afbouwen van de detailhandel en omvormen naar zorggerelateerde voorzieningen en diensverlening. Als aanlooproute naar het centrumgebied zijn enkele detailhandelsvestigingen toegestaan, die aangewezen zijn op rechtstreekse bereikbaarheid met de auto. Het Rumpenplein (Heugerstraat-Rumpenerstraat) vormt een beperkt buurtwinkelcentrum, dat ook een functie heeft voor Brunssum Zuid. De overige buurtcentra zijn gelegen in Treebeek (herstructurering Schildstraat- Treebeekplein) en Brunssum Noord (bestaand Klaver Vier). Voor de wijk Oost en Zuid is er geen sprake van een centraal gelegen zelfvoorzienend buurtcentrum.

Op het vlak van maatschappelijke voorzieningen stuurt de gemeente actief door maatschappelijke voorzieningen clusters per wijk te ontwikkelen in samenhang met zorgvoorzieningen. De zorgvoorzieningen zijn dus in deze clusters een belangrijke component. Daarnaast geldt voor zorgvoorzieningen een bundelings- en concentratiebehoefte rond het nieuwe Zorgplein op de voormalige Delta locatie. Met dit beleid neemt de gemeente het initiatief en stuurt de voorzieningen door het creëren van vestigingscondities die het voor ondernemers en instellingen mogelijk en aantrekkelijk maakt een ook voor Brunssum en haar inwoners goede beslissing te nemen.

Om een indicatie te geven van de verschillende schaalniveaus waarop voorzieningen aanwezig zijn of dienen te zijn hanteert de gemeente het schema "oriëntatieschaal van huishoudens op voorzieningen en diensten)" (bijlage 2).

Ander beleid

De andere beleidskeuzen voor voorzieningen zijn:

Het bieden van een bereikbaar en compleet pakket aan voorzieningen;
Creëren gunstige omgeving voor voorzieningen;
Ontwikkelruimte voor commerciële voorzieningen. 

Kaartbeelden

Klik hier voor een overzicht van alle voorzieningengebieden.

Klik hier voor een overzicht van alle gebieden.