7.1   Procedurele regie op de uitvoering
 

Proces instrumenten zeggen iets over de inspanningen die de gemeente voornemens is te doen om haar beleid operationeel te maken. Het gaat om de activiteiten gericht op:

  • een goede afstemming van beleidsontwikkelingen, om maximale win-win situaties te bereiken
  • nadere uitwerking van beleid, om beleid op hoofdlijnen te operationaliseren
  • de wijze waarop de gemeente bij de verdere beleidsuitwerking wil omgaan met andere partijen, zoals overleg en communicatietrajecten
  • proces- en procedureafspraken

Afstemming van beleid

In deze structuurvisie is het beleid sectoraal geordend. Daardoor kan de indruk worden gewekt dat weinig aandacht is voor de onderlinge afstemming van beleid. Bij het formuleren van de verschillende beleidskeuzen in de structuurvisie heeft de gemeente de onderlinge afstemming impliciet meegenomen.

Intrinsieke beleidsafstemming vindt plaats bij:

  • de ruimtelijke ontwikkelingen in en rond het centrum van Brunssum via het Masterplan Centrum
  • de ruimtelijke ontwikkelingen in en rond het centrum van Treebeek via het Masterplan Treebeek
  • de ruimtelijke ontwikkelingen in de Oostflank van de gemeente (Schutterspark, bedrijventerrein, natuur- en recreatieontwikkeling en Buitenring)

Daarbij wordt als "rode draad" de beleidsdoelstelling gehanteerd dat de gemeente het woon- en leefklimaat in de gemeente wil versterken en een economische impuls wil geven aan de plaatselijke werkgelegenheid.

De gemeente streeft op alle punten waar mogelijk een optimale beleidsafstemming na. Bij concrete (sectorale) beleidsuitwerkingen zal worden aangegeven wat de relatie is van dit beleid met de andere beleidsvelden uit de structuurvisie.

Afstemming van beleid vindt ook plaats op regionaal, provinciaal en rijksniveau. De gemeente zet in op een actieve inbreng in de beleidsvorming binnen Parkstad en met andere overheden.

Nadere uitwerking van beleid

Deze structuurvisie richt zich op de hoofdlijnen van beleid. De strategische beleidskeuzen zullen verder uitgewerkt worden in tactisch en operationeel beleid. Dit beleid omvat de concrete beleidsacties voor de komende periode. Daar hoort ook monitoring van de doorwerking van het beleid bij om in de gaten te houden of de beoogde doelen daadwerkelijk worden bereikt. Deze monitoring kan tot gevolg hebben dat op onderdelen de structuurvisie moet worden herzien, omdat het gekozen beleid niet effectief blijkt, of omdat verwachte ontwikkelingen een andere wending hebben gekregen.

Het college zal jaarlijks een voortgangsrapportage over de uitvoering van het beleid van de structuurvisie aan de gemeenteraad aanbieden.

Omgaan met andere partijen

In de structuurvisie gaat de gemeente er nadrukkelijk van uit dat zij in veel situaties (mede) afhankelijk is van andere partijen om haar beleidsdoelen te kunnen effectueren.

De gemeente kiest ervoor om met de maatschappelijke groeperingen regelmatig de dialoog op te zoeken over het beleid en de effectuering van het beleid.

Proces- en procedureafspraken

In de structuurvisie heeft de gemeente voor haar belangrijke beleidsaspecten aangegeven wat voor haar belangrijke aandachtspunten zijn bij de beoordeling van initiatieven van derden. Dat vormt het kader voor de beoordeling van initiatieven.

Bij initiatieven van derden hanteert de gemeente het volgende procesprincipe:

  • het initiatief wordt eerst beoordeeld op haar betekenis voor Brunssum;
  • het initiatief wordt vervolgens beoordeeld op de mate waarin het voldoet, of bijdraagt aan de in de structuurvisie benoemde aandachtspunten;
  • vervolgens wordt beoordeeld of de locatie voldoende geschikt is voor het initiatief;
  • tenslotte wordt beoordeeld of de concrete invulling van de locatie voldoende bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit van de locatie en van de directe omgeving;

Als dit proces met succes is doorlopen zal de gemeente het publiekrechtelijk traject ingaan dat realisatie van het initiatief mogelijk moet maken, met alle daaraan verbonden procedures.

Klik hier voor een overzichtskaart van de uitvoeringsprojecten