6   Mobiliteit
 

Hoofdlijnen van beleid
De verkeersstructuur van de gemeente Landerd is op orde. Recent heeft de gemeenteraad ten aanzien van dit thema een notitie vastgesteld. De gemeente wordt ontsloten door twee belangrijke provinciale wegen, zowel in noord-zuidrichting (N277) als oost-westrichting (N324). De gemeente heeft een directe aansluiting op de snelwegen A50 en A59 en is daarmee goed ontsloten. Ook de ontsluiting richting de nabijgelegen grotere kernen Oss en Uden is goed. De gemeente kent geen blackspots.

Hoofdstructuur
Op een aantal plekken verdient de hoofdstructuur nog wel de nodige aandacht. Onder andere ter hoogte van de aansluiting N324 met de kern Schaijk. Hiervoor is echter door de Provincie een plan opgesteld dat aansluit bij de gemeentelijke visie op dit punt.

  • De N324 wordt  binnen enkele jaren door de provincie aangepakt, waarbij er speciale  aandacht is voor de aansluitingen bij Schaijk ter hoogte van de Schutsboomstraat, Palmstraat en Scheisestraat. In het plan is ook voorzien in  een ongelijkvloerse oversteek (tunnel) voor fietsers bij de Schutsboomstraat.
  • In Zeeland moet de mogelijkheid van een meer directe aansluiting van de kern op de Bergmaas, ter hoogte van het plan Repelakker, worden onderzocht.

Nevenstructuur
In Landerd wordt de volledige gemeentelijke verkeersstructuur omgebouwd naar duurzaam veilig, te weten 60 km/u voor wegen in het buitengebied en 30 km/u voor wegen in de bebouwde kom. Daarbij is de ombouw van de gemeentelijke wegen in het buitengebied zo goed als afgerond.

  • De komende jaren worden nog enkele weggedeelten aangepast zodat de gehele gemeente is opgedeeld in 30 km/u en 60 km/u verblijfsgebieden. Verder moeten er op enkele wegen aanpassingen plaatsvinden om de inrichting (meer) in overeenstemming te brengen met de functie.
  • De bebouwde kom zal de komende jaren verder aangepakt worden en zodoende duurzaam veilig worden gemaakt.

Op de nevenstructuur zijn geen grote knelpunten te melden. De intensiteit van de landbouwvoertuigen vormt geen probleem, de afmetingen wel. De breedste landbouwvoertuigen zijn inmiddels tot 3,5 meter breed, hetgeen tot problemen in de kernen leidt. De gemeent Landerd is niet voornemens deze grootste voertuigen maximaal te faciliteren omdat dit in strijd kan zijn met de inrichtingsprincipes die de gemeente voor haar verkeersstructuur hanteert.

Parkeren
Kernpunt is dat het parkeren bij uitbreiding of functieverandering op eigen terrein moet worden opgelost, volgens de vastgestelde parkeernormen. Indien dit niet mogelijk is moet per initiatief middels een dynamische parkeerbalans worden berekend wat het effect is en zal het initiatief moeten bijdragen in de kosten op openbaar terrein (zie hiervoor de Uitvoeringsparagraaf).

Schaijk
De verkeersstructuur van Schaijk kent weinig problemen. De bijzondere verkeersstructuur in het centrum leidt in de praktijk zelden tot onduidelijkheid of problemen. Ook is er momenteel voldoende parkeerruimte in Schaijk. Onder invloed van de ontwikkelingen in het centrum kan echter aanpassing van de verkeersstructuur of uitbreiding van de parkeercapaciteit nodig blijken. Dit dient verder uitgewerkt te worden.

Zeeland
In Zeeland zijn er structureel te weinig parkeerplaatsen op de beide pleinen aan de Kerkstraat. Dit komt voornamelijk door langparkeerders die de capaciteit voor kortparkeren verkleinen. Actuele ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum, waaronder realisatie van het kindcentrum en uitbreidingsvragen van de beide supermarkten, de belangrijkste ‘trekkers’ voor het centrum van Zeeland, vormen het kader voor oplossingen van het parkeervraagstuk en de laad- en losproblemen. Daarbij zullen ook vrijvallende locaties een belangrijke rol spelen. Dat vraagt om een integrale aanpak.

Reek
Door de ligging aan de N324 is Reek goed ontsloten in de richting van Grave aan de oostzijde en Uden aan de zuidzijde. Er zijn geen noemenswaardige knelpunten op het punt van de mobiliteit in Reek.

Openbaar vervoer
De kernen Zeeland, Reek en Schaijk zijn momenteel redelijk tot goed ontsloten door het openbaar vervoer. In de nabije toekomst wordt echter verwacht dat de bereikbaarheid van met name Schaijk per openbaar vervoer aanzienlijk minder wordt als gevolg van de nieuwe concessie Openbaar vervoer. De gemeente zal deze ontwikkeling nadrukkelijk blijven volgen.

Met de komst van het ziekenhuis in Uden zal de gemeente Landerd zich inspannen om dit ziekenhuis vanuit iedere kern goed bereikbaar te maken middels het openbaar (bus)vervoer.