6.4   Bedreigingen op het gebied van verkeer en vervoer voorkomen
 

Als gemeente streven we ernaar om in de komende jaren de ruimtelijke verantwoordelijkheden, economische ambities en maatschappelijke kansen vorm te gaan geven; dit zal naar verwachting zeker gaan leiden tot een groei van het personen- en goederenvervoer. Wanneer de gemeente deze groei zonder enige regie tot stand laat komen, bestaat het risico dat Westerveld in de toekomst niet alleen minder bereikbaar, maar ook minder leefbaar of veilig wordt. Leefbaarheid en veiligheid stellen in de visie van de gemeente Westerveld dus voorwaarden aan de mobiliteitsgroei; de bedreigingen bevinden zich op het vlak van schending van deze voorwaarden.

Bedreigingen die zich naar verwachting concreet voor zullen doen zijn:

  • toename van geluidshinder bijvoorbeeld door vrachtwagens en combines;
  • verslechtering van de luchtkwaliteit;
  • ruimtedruk en doorsnijding, bijvoorbeeld door parkeerdruk door vrachtwagens in kernen en scheiding van leefgebieden van mens en dier door grootschalige infrastructuur;
  • verslechtering van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door onoverzichtelijke kruispunten;
  • verslechtering sociale veiligheid, bijvoorbeeld door een slechte verlichting van looproutes naar bushaltes en fietsroutes, vervuiling en verpaupering;
  • verslechtering externe veiligheid (als er gevaarlijke stoffen worden vervoerd).

Algemene beleidsuitgangspunten
Als gemeente willen we zoveel mogelijk voorkomen dat aspecten waar we wel invloed op uit kunnen oefenen, ongewild van negatieve invloed zijn op de (effecten van de) mobiliteitsstructuur. We willen dit bereiken door:

  • bij het ontwerpen van nieuwe verkeersstructuren rekening te houden met huidige en mogelijk toekomstige knelpunten;
  • bij nieuwe planvorming vroegtijdig aandacht te besteden aan de verkeersaantrekkende werking en parkeereisen.

Voor de hoofdlijn en de andere elementen van het beleid ten aanzien van mobiliteit en bereikbaarheid verwijzen we graag naar de volgende onderdelen: