6   Mobiliteit en bereikbaarheid
 

1. Introductie

Een goed toegankelijk, duurzaam en veilige infrastructuur is van groot belang voor het goed kunnen wonen, werken en recreëren in onze mooie gemeente. Daar zetten we ons waar mogelijk voor in als gemeentebestuur.

   

2. Trends

Een relevante trend is de toenemende mobiliteit en het toenemende autobezit. Een andere trend is ook de toenemende 'mobiliteit' op de digitale infrastructuur, wat wellicht remmend kan werken op de automobiliteit op de weg.

Door het verdwijnen van voorzieningen in de kleinere dorpen en buurtschappen en de clustering ervan in de voorzieningendorpen zal meer gereisd moeten worden. Dit is de voortzetting van een bestaande trend, waarin mensen ervoor kiezen om in de auto te stappen om bij de beter gesorteerde en goedkopere supermarkt inkopen te doen in plaats van bij de buurtwinkel in het eigen dorp.

Voor groepen zonder auto zoals kinderen, mensen met een laag inkomen en zorgbehoevenden is goed openbaar vervoer van doorslaggevend belang.

3. Hoofdlijnen van beleid ten aanzien van mobilititeit en bereikbaarheid

In het algemeen streven we als gemeente naar een (verkeers)veilige- en leefbare woonomgeving. Verbetering van bereikbaarheid over de weg is daarbij van belang, evenals het voorkomen van hinder. We werken daar op een zodanige wijze aan, dat dit tevens bijdraagt tot verbetering van het leefklimaat en de leefbaarheid.

We hebben als centraal uitgangspunt: het beschikken over een bereikbare, leefbare en veilige infrastructuur. Om hier vorm aan te kunnen geven hebben we een aantal algemene uitgangspunten geformuleerd:

  • de kwaliteit van de infrastructuur naar en binnen de natuurgebieden moet verbeterd worden;
  • de infrastructuur die gericht is op fietsen, wandelen en paardrijden zal moeten worden uitgebreid en verbeterd;
  • als gemeente willen we aanvullend vraaggericht openbaar vervoer bevorderen om de bereikbaarheid van basisvoorzieningen te waarborgen en
  • het gebruik van openbaar vervoer en fietsverkeer wordt gestimuleerd.

Een aantal van de ruimtelijke ingrepen die voortkomen uit de uitgangspunten is door ons als gemeente al benoemd. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) 2010 vormt hiervoor een belangrijke drager.

In de volgende onderdelen worden de hoofdlijnen van ons beleid op het gebied van bereikbaarheid en verkeer uitgewerkt: