5   Economie en werken
 

1. Introductie

In deze hoofdzakelijk ruimtelijk-functionele structuurvisie doen we geen beleidsuitspraken rondom arbeidsmarktbeleid en werkloosheidsbestrijding. Uiteraard hebben ontwikkelingen op het gebied van economie en bedrijvigheid hier wel direct invloed op.

De agrarische sector en dienstverlening in de recreatie en toerisme zijn de belangrijkste werkgevers in onze gemeente. De eerste sector heeft te maken met schaalvergroting, de tweede kampt met grote verschillen in succes per onderneming. Innovatie, bijvoorbeeld in het kader van verduurzaming, en diversificatie zijn hard nodig om beide sectoren gezond te houden in combinatie met behoud van de kernkwaliteiten van Westerveld.
De demografische verandering en de kernkwaliteiten van onze gemeente bieden ook een kans voor een derde sector: de zorg. Nieuwe inwoners van onze gemeente zijn vaak zogenaamde Drentheniers. Er zijn niet alleen meer ouderen, maar de gemiddelde oudere heeft ook meer middelen om zich goede en exclusieve zorg te kunnen permitteren. In combinatie met de groene en rustige uitstraling van de gemeente, kan een positief klimaat ontstaan voor bedrijvigheid die zich op gezondheid en zorg richt.

Deze structuurvisie omvat de hoofdlijnen van beleid, voor verdere aanvulling en onderbouwing hiervan verwijzen we graag naar de Beleidsnota Lokale Economie.

   

2. Huidige situatie en trends

Demografische ontwikkelingen laten zien, dat zowel procentueel als absoluut de beroepsbevolking afneemt. Dit heeft invloed op het ondernemingsklimaat. Daarnaast heeft de toenemende vergrijzing ook invloed op (het type van) de werkgelegenheid. Tenslotte heeft een op- en neergaande economie gevolgen voor de gemeente. Bij neergang is er minder geld om uit te geven, zowel collectief als individueel. Dat betekent dat de gemeentelijke voorzieningen onder druk komen te staan en er steeds meer een beroep op de draagkracht van burgers wordt gedaan. Dit heeft gevolgen voor de (lokale) werkgelegenheid, de vestiging van bedrijven (en haar werknemers) en uiteindelijk voor de leefbaarheid.

3. Hoofdlijnen beleid economie en werken

In de gemeente Westerveld staat het economisch beleid niet op zichzelf. Het besef dat de lokale economie draait op het initiatief van vele ondernemers, waar de rol van de gemeente beperkt is maar waar zij wel faciliterend optreedt, staat centraal. Zo kunnen we als gemeente een meerwaarde bieden die belangrijke groepen van ondernemers vooruit helpt. En op die manier kan de lokale economie de leefbaarheid in de gemeente Westerveld vergroten.

Sterk en samenhangend economisch beleid is niet alleen van belang voor een kwaliteitsimpuls en vernieuwing in de gemeente op economisch gebied. Het is ook van belang vanwege de kleinschaligheid van de lokale economie, deze is hierdoor kwetsbaar. Daarnaast speelt het waardevolle landschap een rol, wat enerzijds een unieke drager is, maar tegelijkertijd belemmerend werkt voor verschillende soorten van bedrijfsvoering en uitbreidingsmogelijkheden.

Als gemeente hebben we drie speerpunten geformuleerd binnen het economisch beleid:

  • recreatie en toerisme: onmiskenbaar een belangrijke en herkenbare peiler;
  • wonen en zorg: geclusterd omdat deze functies en voorzieningen sterk aan elkaar zijn gerelateerd;
  • grondgebonden economie waarin landbouw een belangrijke factor is maar ook andere functies gebruik maken van en vorm geven aan het landschap (zoals bedrijventerreinen en natuurgebieden).

Deze speerpunten zijn van belang vanuit het perspectief van de economische waardeketen: een bepaalde functie voegt waarde toe aan andere functies en voorzieningen. De economische waardeketen is veel groter en langer dan die van dagjesmensen die naar Westerveld komen. Ons economisch beleid is er op gericht om de waardeketen te maximaliseren.

Onderstaande tabel geeft inzicht in welke functies en welk type bedrijven zoal baat hebben bij een stimulerend beleid op de drie speerpunten:

 Speerpunten  Is goed voor:
 Recreatie en toerisme campings, hotels, bungalowparken, musea/attracties, horeca, detailhandel, diensten, bouw en installatie, groenvoorziening, infrastructuur en openbare ruimte, uitstraling/bekendheid
 Wonen en zorg woningbouw en -verbouw, installatie, zorginstellingen, seniorenvoorzieningen, diensten, detailhandel, groenvoorziening, infrastructuur en openbare ruimte

Grond-/bevolking gebonden economie ((duurzame) landbouw, bedrijventerreinen,  terreinbeheerders) met een zo mogelijk lokale kringloop

landbouw, kleine lokale bedrijven, kwaliteit landschap en dus ook voor toerisme en wonen, kennisbedrijven (groene economie)

Naast het stimuleren van de genoemde speerpunten zetten we ons als gemeente in voor het goed en efficiënt organiseren van een aantal basistaken. Het gaat hierbij vooral om het stroomlijnen van werkprocessen en het verbeteren van de dienstverlening van de gemeentelijke organisatie. Omdat deze facetten geen ruimtelijke impact hebben gaan we niet verder in op deze punten. 

De structuurvisie omvat de beleidshoofdlijnen. In de volgende onderdelen worden deze hoofdlijnen van beleid verder uitgewerkt. We verwijzen graag naar de Beleidsnota Lokale Economie voor meer informatie.